Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 4 mars 2013

Mycket träning blir det...

Av Åsa - 4 mars 2013 19:39

Tack vare att jag antingen är hysterisk eller har hybris (olika från dag till dag) pga av att Valles debut i tvåan närmar sig har det blivit mycket träning på sistone. Vissa moment beter sig som jag tror. Andra inte. Det är alltid intressant när ett moment man VERKLIGEN trodde sitter liksom bara...faller...Tack och lov att det händer nu, så att jag får informationen om svagheterna i tid! Lika intressant är det när sådant vi kämpat med faktiskt verkar fungera - det känns fantastiskt när man får kvitto på att man hittat rätt träning (nej, inte apporteringen. Fjärren.). Lilla Hunden har också visat framsteg i att hantera svåra miljöer: Malmö Central var en "bra träningsplats" enligt honom. Och han klarade att en bil körde förbi planen! Ok - man måste nog känna honom för att fatta vilken stor grej det är...(han kamikaze-hoppar ut framför bilar om han får möjlighet, och låser ofta helt och hållet på dem). Han har också lekt fint med bra intensitet, och kunnat koncentrera sig på MIG trots att något annat har rört sig på planen. Han kanske börjar bli vuxen? Nja...tar nog ett år till...men mognar gör han, lite i taget!


Så här står vi i dagsläget, med knappt 4 veckor till start:


Plats: helt plötsligt fick jag insikt om att 30 meter är LÅNGT och 3 minuter LÅNG tid. I panik fick jag träning med bra vänner, Valle skötte sig galant, och jag känner mig faktiskt lugn. Han kommer att ligga.

Plan: Träna i olika grupper, för att ge honom säkerhet. Ping-ponga tid och avstånd. Störningsträna (hundar som går upp etc). Träna att sitta med kontakt INNAN nedläggandet! Belöna hakan i backen, men inte ha det som villkor eller krav.


Fritt följ: skall överlevas. Vi har fina detaljer men dålig uthållighet. Får vi en sjua är jag själaglad.

Plan: Träna på promenaderna, gör honom "övertjatig" med att vilja vara vid sidan. Baklängeskedja "fasta" fritt följ-program. Verkligen träna in "fot" som en betingad förstärkare/signal till var han ska vara, att använda där jag får (och där jag inte får, lite tystare).


Läggande: Funkar bra. Händer inget oväntat bör vi ha en tia.


Inkallning: helt plötsligt började han gå efter mig...tur att man har träningskompois tillgänglig när sådant händer, som A kan se vad som händer (jag har ju ryggen mot) och B kan gå in och belöna hunden under tiden jag går ut. I trygga miljöer verkar han sitta still, men tappar istället fart.

Plan: Träna med "tävlingsledare" som kan belöna vid behov. Fartövningar.


Rutan: Bra fart, siktar fint, alldeles för sent ställande - hamnar förbi rutan. Viss risk för startskall och tjuvstart. Valle GILLAR rutan, och det ÄLSKAR jag!

Plan: ställande i "runt"-övning, sedan olika avstånd till rutan. Lära mig NÄR jag ska säga kommandot. Hitta rätt sinnesstämning INNAN skicken (både runt och rutan).


Apportering: ska överlevas. Sitter bra, springer ut bra, bra gripande, kommer in i skritt/långsam trav på tydligt DK "FOT"! Håller fint hela vägen, bra ingång. Damer och herrar - vi har ett moment! Och eftersom jag vet var vi började är jag faktiskt jättenöjd! För sex månader sedan trodde jag på allvar att det inte skulle gå. Vi bör iallafall få en femma.

Plan: fortsätta bygga värde för att komma in till mig. Byta-övningar med fart. Lära in ett "fart"-ljud, värt att testa. Runt med apport, hopp med apport, tunnel med apport, allt kul med apport!


Hopp: har fungerat felfritt ETT HELT ÅR innan det föll samman idag...Helt plötsligt skulle hoppet nosas på, tävlingsledaren hälsas på, det skulle tjuvstartas, det skulle hoppas bara med frambenen sittandes vid min sida...Kunde ta i det direkt, borde bara vara lite uppfräschning innan det är tiomässigt igen.

Plan: träna på olika hopp, med massa konstiga störningar. Överträna. Plocka fram spontana uthopp med bollbelöning igen.


Fjärr: som vi har tragglat! Nu har han gjort den helt tävlingsmässigt med tävlingsledare ttre gånger på tre olika ställen och tre olika tävlingsledare - och det har fungerat!

Plan: fortsätta träna delar och helhet parallellt. Överträna avståndet. Träna rena fokus-övningar.


Helhet: Ingång till platsliggning med koppel på är väldigt okoncentrerad, men jag tänker inte göra något åt det i nuläget mer än att belöna kontakt. Koppel = ledig i hans huvud. Utan koppel fungerar det helt OK, ska punkttränas ytterligare. Transporterna har jag byggt in en handtarget i, verkar fungera bra för att hålla loopen ren och hjälpa honom att hålla fokus. Viss risk att han duttar på min hand i fria följet, men han har inte gjort det än.

Plan: kedja momenten tre och tre, med transporter. Köra med och utan externbelöning. Mycket belöningar i transporter och ingång.


 

Bästa Doggen, och jag i drakmössa :)






 
 
Ingen bild

Jessica med Maya

8 mars 2013 09:08

Ni är båda jätteduktiga - men bäst är ändå mössan :-)

Åsa

10 mars 2013 12:29

Jag vet! Visst är den underbar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards