Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 27 mars 2013

Två dagar med Maria B

Av Åsa - 27 mars 2013 14:36

Äntligen dags för första träffen i årets elitsatsning för Maria Brandel!

Egentligen är jag bara samordnare/observatör, men när en av hundarna blev sjuk hoppade Valle in som ersättare. Välbehövligt efter söndagens tävling!


Som vanligt pratar Maria en massa klokheter. Jag har lyssnat på henne ett antal gånger om samma ämne, och jag blir lika inspirerad varje gång, och kan ta till mig nya saker.

Det som kändes spännande för oss är att det äntligen känns som att värdet för träning är så högt att jag kan låta Valle "ta ansvar" för sitt eget engagemang i träningen. Dvs om han väljer bort mig så kan jag ta honom åt sidan, ta en liten paus, och göra en omstart med bättre resultat! I mitt huvud handler det inte om "få bort fel-beteende" utan mer "förbereda oss båda bättre för att lyckas innan vi provar igen". Fokus ligger på att få fram det jag VILL ha och förstärka det!

Sedan kan jag ju bara konstatera - igen - att kedjeträning och tävlingsträning MÅSTE in på ett naturligt sätt i min övriga träning. Ju mer det blir en röd tråd genom hela träningen, ju enklare kommer det att kännas. Så klart. Vi funderade i gruppen över om kanske bara 1/3 av träningen borde vara detaljer/moment, och resten faktiskt helhet och tävlingsträning...Maria tror också (och det känns väldigt vettigt) att ju duktigare man är på att dela upp ett beteende ju viktigare är helhetsträningen.

Detta vill jag träna med mina kedjor:

* Uthållighet - både tid och antal beteenden

* Transporter mellan moment

* Momentrutiner

* Tävlingsmässig belöning

Plus att det ger en kontroll av var svagheterna finns...Det jag behöver komma ihåg är att träna KONCEPTET kedja, och att det är OK att momenten visar upp sina "värsta sidor".

Jag tror att för egen del är det vettigast att testa av momenten jag vill kedja ett och ett först, och sedan göra kedjan ganska direkt i passet. Mina kedjor bör bestå av enkla beteenden, för att verkligen träna KEDJA och inte moment. Jag tror också att jag ska lägga in trix i kedjorna, och vara kreativ! Belöning bör komma i slutet, eller i/efter en transport. Det enda jag tänker bryta för är dåligt engagemang.


Måndagen tränade vi tre detaljpass. Jag var osäker på hur Valle skulle orka dagen efter Malmö Int, men han var glad och på! Inte en enda gång har han dissat en leksak, och hans engagemang och humör har varit på topp! ENORM skillnad från förra året :)

Pass 1 (fritt följ, behöver byggas om helt från början)

Riktigt så ofokuserad som han är i början brukar han inte vara...men lika bra att visa upp "det sämsta" så kan det liksom bara bli bättre!


Andra passet ville jag jobba med att han går efter mig i inkallningen. Extra tur att ha någon med som såg oss på tävlingen och kom med värdefull input!


Tredje passet hamnade inte på film, men handlade om att hitta rätt återhopp från alla vinklar och avstånd. Vi körde ett par hoppövningar som kommer att bli toppen att göra ensam, och växlade med stadga i kommendering för att förebygga tjuvstarter. Film kommer hemifrån istället.


Dag 2 började vi med att göra varsin kedja. Jag valde 1.Runda kon 2. Apportera tygben 3. Sitt, återhopp 4. Första skiftet fjärren. Enbart tävlingsmässiga belöningar. Så fruktansvärt nöjd!


Andra passet var ett "träna ingångar och transporter" som inte fastnade på film. Jättenöjd med ingångarna, fortsatte lite med transporter, och testade sedan lite fjärr. Min tanke var att göra något som han faktiskt gör bra, men det sket sig...Helt plötsligt var tassarna överallt, stadgan fanns inte, och sedan började han testa både backa och skälla mitt i alltihopa! Och jag kunde knappt hålla mig för skratt och var så glad över hans glädje och arbetsvillighet! En ny sida av min hund :)


Sista passet valde jag att testa av Mårrans moment i Lk1:

Lilla snuttan...Jöttenöjd med hennes arbetsvilja, följsamhet och kontakt (och det säger lite om hur det har sett ut tidigare), och känner mig pepp att jobba mer med henne!


Under tiden som övriga tränade passade jag på att köra lite platsliggning med Valle, för att checka status. Katastrof. Det blir till att börja om från början, förhoppningsvis hittar han ganska snabbt rätt tanke igen men det ska hända ett mirakel för att jag ska lägga på tävlingen på måndag. Jag riskerar INTE ytterligare en felaktig upprepning under tävling!


Hemläxa till nästa gång:

* Att välja konkreta målsättningar med ett par moment att visa upp eller prata om.

* "Tävla" med tre moment som ska kunna visas PERFEKT. Valfritt att välja.

Även om jag antagligen inte kör hund nästa träff så kommer jag naturligtvis att vara med på hemläxan ändå!


Som vanligt TACK till alla deltagare som gjort dagarna roliga, intressanta, inspirerande, och sjukt beroendeframkallande! Jag längtar efter att få se vad ni hittar på till nästa gång!

Och störst tack till Maria, som alltid får mig att känna mig lite bättre än jag egentligen är...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards