Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 13 juli 2013

Prinsessan har anlänt

Av Åsa - 13 juli 2013 09:38

Så var det äntligen dags att hämta hem min prinsessa!


Med ett stopp på bottleshop (leka med koppel är kul) och ett stopp hos syrran (där hon direkt kände igen Emelie och klättrade upp i hennes famn) kom vi hem.

Jag valde att låte de andra hundarna gå ut i hagen med husse, så fick Midori kollat av sitt hem i lugn och ro. In i valphagen, och dags att träffa sin nya familj (galler emellan känns tryggt för matte)!


 

Valle visste inte riktigt vad han skulle göra, och Mårran tog fram sin bästa Häxan Surtant, men det var en start!


 

Tryggheten är hos husse, visade sig snabbt. Dit springer man när något är läskigt, i hans famn eller vid hans fötter händer inget otäckt.


Efterhand vande sig hundarna mer och mer vid varandra, Valle försöker vara värsta lekfarbror på sitt lite för häftiga vis (Midori blir lite rädd när en kelpierumpa helt plötsligt uppenbarar sig två millimeter från hennes nos) och skyddar henne från eventuella faror (fåren fick sig en rejäl överraskning när han bestämt vallade bort dem från en själaglad valp som slängde sig rakt in i flocken för att komma till husse). Mårran tar det i etapper...nu är de båda på "nosarbasis" och jag tror att om några dagar har Mårran adopterat henne fullt ut.


 

Efter en upptäckar-kväll sov vi tillsammans nere på soffan. Enkelt att komma ut vid behov, och inga andra hundar att tänka på. Miri sov vid mina fötter, med två avstickare för att tvätta mitt ansikte, fram till halv sju då Prinsessan började piggna till och massakrera en filt.

Ett par korta lekpass och en inlärd handtarget senare vaknade övriga familjen, konstaterade att hon fortfarande var kvar. "Skumt. Ska hon bo här eller?"


Efter en dags bekantskap kan jag konstatera att hon är MYCKET sällskaplig, intresserad av allt, godisglad, har stor leklust, älskar att kela, tuff och orädd, en viss koncentrationsförmåga redan nu, och lär sig supersnabbt (därav att vi redan börjat "träna", all den där kreativiteten kan ju lika bra användas till något jag gillar!). Fantastiskt charmig och söt dessutom...men det är ju alla valpar :)

På minussidan: mycket gnäll, vid alla typer av frustration. Inget som behöver betyda något, hennes värld har precis ställts på huvudet, men jag kommer att ha det i bakhuvudet så att jag håller frustration i träningen på ett minimum tills jag ser hur det utvecklas. Dessutom verkar hon vara självständig, så följa-övningar och inkallningar blir det fokus på redan från början.

Lilla hjärtat...det ska bli spännande att gå tillbaka om några månader och se om jag haft rätt i mitt första intryck!


 

Jag vet vad jag ska bli när jag blir stor...

 
 
Ingen bild

Marilyn

13 juli 2013 10:42

Grattis och lilla prinsessan har verkligen hamnat i det bästa hemmet med världens bästa matte. Önskar er all lycka till. Kram

Åsa

13 juli 2013 11:02

Tack ska du ha! :-D

 
Fanny

Fanny

14 juli 2013 18:21

Vad roligt, lycka till! Det låter som om hon är väldigt lik min lilla kelpie-tjej (både vad gäller förtjänster och utmaningar) så det blir perfekt att följa era äventyr! :-)

http://jycketycke.wordpress.com

 
Ingen bild

Bea

15 juli 2013 11:46

Hej!
Nu är väntan över och det roliga börjar. Lycka till!

 
Christina & Leo

Christina & Leo

15 juli 2013 14:07

Lycka till med lilla stjärnan!

http://www.radeby.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards