Kelpiestuds

Alla inlägg den 17 november 2011

Av Åsa - 17 november 2011 09:01

Inte för att vi ska tävla förren nästa år, men en check på hur vi ligger till. Kontrollerat på lydnadsplan igårkväll med största störningen (hundkompis och människokompis) bredvid.


Plsatsliggning: Han ligger tryggt och bra. Jag känner inget direkt behov av att träna i grupp än så länge, de gånger jag har provat håller han bra fokus på mig och ser nöjd ut.


Tandvisning: From nästa år ska hunden behålla utgångsposition för att få full poäng, det kommer inte Valle att göra och jag tänker inte träna nämnvärt. Koeff 1, finns bara i ettan, han är glad och tillgänglig - det är viktigast för mig.


Linförighet: Små delar börjar bli en helhet! Vi är långt ifrån ett helt program, men vi har hittat tempo, position, och fokus. Start och stopp är bra. Högersvängar och helt om är bra. Vänstersvängar slänger han sig lite grann, men det fixar vi snabbt. Uthållighet och störningsträning behövs!


Läggande under gång: Paradnummer. Han lägger sig blixtsnabbt, ligger stilla, och sätter sig lika snabbt.


Inkallning: Det här med att SITTA kvar...Delvis anledning till att jag inte vill träna just platsliggning: han lägger sig så fort han blir minsta osäker. Dessutom lite dålig fart med lekstuds. Ingången däremot har blivit bättre, innan slog han i mig men nu är han smidigare i vändningen.


Ställande under gång: Helt OK! Något steg i ställandet, liiiite osäker i stadgan, men det ger sig. Har fortfarande inte bestämt om jag vill ha vanligt stå eller hoppstå, tränar båda parallellt.


Apportering: Fungerade igår på planen för första gången! Fortfarande något tveksam just i gripandet, men håller fint och är glad.


Hoppet: Inga problem.


Ingång på plan och transporter mellan moment: Ingången är för det mesta riktigt fin, transporterna likaså. Än så länge belönar jag och leker mellan varje moment (och vi kör ganska sällan hela moment), men baserat på gårdagen så kanske han börjar bli tillräckligt säker i momenten för att börja köra i kedjor.


Han fyllde 11 månader i förrgår, och är fortfarande dag-till-dag i formen, men det känns som att "lägsta-nivån" sakta höjs och han verkar klara rent mentalt att fokusera på mig längre tid trots störningar. Alltså...han kommer att bli så in i vassen bra till slut! Han är redan bäst på sitt huvudjobb: att vara min kompis :)


     

Ovido - Quiz & Flashcards