Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 1 juli 2012

På kurs med Maria Brandel - mer apportering!

Av Åsa - 1 juli 2012 08:09

Torsdag - fredag träffades gänget igen för tredje träffen med Maria.


Mina filmer kommer i fel ordning (datorn samarbetade inte så som jag hade önskat), så vi hoppar direkt in i mitt sista pass för torsdagen: hur går jag från lekövningarna till något som mer liknar en apportering? Det var iallafall min tanke med passet när vi startade. Istället blev det mest fokus på "Hur får jag en hund att överhuvudtaget vilja göra någonting?" Valle visade upp sin sämsta sida, den sidan som jag inte sett på länge, och samtidigt som jag är tacksam över att den visar sig när jag är omgiven av väldigt duktiga hundmänniskor så känner jag mig frustrerad och hjälplös.


Första filmen visar lekövningarna som vi har grundat med:


Andra filmen går vi in på själva apporten.


Jag uppskattar alltid kommentarer, och eftersom detta är något jag redan tycker är ganska dåligt så behöver jag hjälp att hitta ljusglimtarna. Att hunden inte är på topp vet jag redan ;)

 
 
Ingen bild

Jonas M

1 juli 2012 10:21

Väldigt intressant att se!

Jag kom och tänka på det ang. ett kort koppel, baggen har ett väldigt bra, riktigt kort (ca 1m) , som i princip bara är ett handtag, gå in på deras hemsida så hittar du det säkert där. Hoppas det kan hjälpa dig lite i träningen kanske!

Lycka till!

Åsa

1 juli 2012 10:34

Tack för tipset! Skall inhandlas :)

 
Ingen bild

guest

1 juli 2012 10:46

Ok här kommer världens mest okonstruktiva råd men du kommer nog att följa det till sist....köp en ny hund. Som vill minst lika mycket som du. På det här sättet blir ni båda olyckliga.

 
Jenny

Jenny

1 juli 2012 17:17

Åsa, du har en super trevlig hund. En av de mest trevliga och mysiga temperament jag träffat. Om det nu är så att han har/har haft ont så tycker jag att han är fantastisk på att hantera det. Han kunde lika gärna ha agerat utåt och varit ett monster som taggat på allt och alla. Men han är hela tiden lika vänlig och gör hela tiden sitt bästa för dig. Du är en fantastiskt duktig tränare så du ska inte gå för mycket in och rannsaka dig själv, jag tycker du jobbar kanon med Valle och man ser tydligt att han älskar sin matte ;0)
Jag tänker som så att ni kan behöva lite tid att lära er vilka rörelser/övningar som kan göra ont/har gjort ont…om det nu alls är fallet. Det tar tid att lära sig hantera vissa skador/problem/egenheter och Valle är ju fortfarande så ung och ni har tiden med er. För mig är det 3 år sen jag fattade/fick reda på att min hund var sjuk och jag har fortfarande inte helt lärt mig att hantera det. Det har blivit otroligt mycket bättre men jag lär mig fortfarande hela tiden.
Jag tror verkligen att detta kommer att fixa sig och han har ju visat upp massor med fina saker som ni jobbat på sen sist. Det är ju främst i gripa-hämta-övningar som det blir lite knas just nu men i allt annat är han ju kanon! Håll ut och jobba på som du gör. Jag vet hur lätt det är att bli missmodig och ledsen men man kommer faktiskt ur det efter ett tag…jag lovar ;0) Även om det kanske inte känns så just nu. Skickar massor med pep och motivation!!!!
...och vissa kommentarer kan man bara ignorera..."vatten på en gås"

http://fjodorochvixhen.wordpress.com

Åsa

1 juli 2012 18:35

Tack! Du vet inte vad din kommentar betyder. Tacktacktacktacktack!

 
Andrea

Andrea

1 juli 2012 18:56

Känner igen den där frustrationskänslan... Det är höga toppar och djupa dalar med unga grabbar! Och det tar tid innan man hittar "rätt" med en ny hund.
Boris hade en period från ca 1,5 års ålder och ganska lång tid framöver då jag höll på att ge upp flera gånger. Påminde mycket om Valle på filmen, stora skillnaden var att han körde nosen i backen så fort han blev osäker eller inte ville vara med. Sen var det liksom kört den dagen... Men vi kämpade på och för tillfället är jag extremt nöjd med hans attityd! Lösningen? Tja... Vi släppte mycket på detaljtänket och prestigen, attityd var hela tiden det viktiga. Korta, intensiva pass. Aldrig nos i backen på träning. Aldrig pausa på planen - där var det bara fullt ös som gällde. Och konkurrens från skäggiga brodern ska inte underskattas!
Fortfarande kan Boris ibland "logga ut" men det händer sällan. I så fall tas han av planen direkt och någon av de andra får träna. Efter en sån omgång kämpar han på fint igen.
Sen har vi Edvin, som förvandlas till en flåsande slöfock så fort han inte förstår nåt. Frustrationen hos mig kan bli stor! Men jag börjar lära mig, det är så han är, bara till att gilla läget, låta honom fundera och ett par träningar senare funkar det. Jag har inga krav på tempo på honom de första gångerna vi testar nåt nytt, tempo tar vi när han vet vad han ska göra och känner sig säker på det.
Mycket flum blev det... Sammanfattning: bara till att kämpa på, plötsligt lossnar det!
Tack för att du delar med dig av filmerna!

http://drean.se

Åsa

1 juli 2012 19:35

Tack ska du ha! Boris har ju blivit hur bra som helst, det finns hopp :)
Det känns ju som att när Valle väl förstår och är motiverad, då är han precis perfekt. Det gäller bara att hitta rätt nycklar...Tack för dina råd!

 
Lena G

Lena G

1 juli 2012 21:45

Jag som precis som Jenny har haft en "konstig" hund som, förlåt, jag menar två konstiga hundar, som visade sig vara sjuka/hade ont håller helt och hållet med henne om att det tar tid att hitta rätt så det blir bra för både hund och förare. Ibland tror jag på att ta paus från det som uppenbart inte funkar och rikta blicken åt ett annat håll ett tag. Så ni inte får in en dålig känsla som naglar sig fast (i tex apporteringen). Oavsett vad som händer så blir du bara skickligare och skickligare som tränare och mer intuitivt skicklig på att läsa Valle! Du är imponerande kreativ och mottaglig för att testa allt möjligt för att lösa era utmaningar.
Hoppas ni kan ta det lite lugnt och bygga fysik och hälsa ett tag, det tror i alla fall jag skulle hjälpa er en smula! Massor pepp härifrån också! Kram

http://www.klickersmart.se

Åsa

2 juli 2012 05:37

Du har så rätt, "friskvård för hund" lusläses för tillfället och apporten ligger nerpackad :-) Ett tag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards