Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 12 juli 2012

Ökar sakta

Av Åsa - 12 juli 2012 17:56

Två veckors träningsrestriktioner är snart över, och jag kan göra en utvärdering.


Målet var att öka hans motivation och engagemang i träningen, att göra honom mer "hungrig" helt enkelt. Det har fungerat! Jag har sakteligen ökat träningsmängden de senaste dagarna, och han är verkligen på! Idag bet han mig i handen i kampleken (note to self: skaffa större kampleksak!) i ren lekglädje. Min kontrollerade kelpie visar äntligen att han har en monstersida! Han är betydeligt jobbigare i vardagen, speciellt kvällstid, och beter sig allmänt som en Riktigt Ouppfostrad Hund. Jag kunde inte vara gladare!


Mer än att bara ha dragit ner på träningsmängden har jag ändrat på en del andra saker:

* Jag har slutat med "collar-grabs" och slutat "stjäla" leksaken från honom. Jag märkte att han blev osäker av detta, absolut något som jag har med i bakhuvudet att jag behöver stärka upp men i nuläget inte lämpligt.

* De rena tävlingmomenten har legat på hyllan. Vi kör bara lekövningar i apporteringen, lite roliga fjärr-övningar, en smula sändande till leksak genom rutan och hitta mitten, och ganska mycket rallylydnad (vilket ger träning i uthållighet, uppmärksamhet, svängar, och position). Vi leker också lite med hakan i backen och sitt i grupp (utan grupp). Enkla grejer som han känner att han klarar av, där vi pratar samma språk.

* Ingångsträning på nya planer i koppel, där jag verkligen biter mig i tungan för att vara TRÅKIG tills han sätter igång mig. På våra vanliga träningsplatser går det perfekt, han släpper mig inte en millisekund, men på nya platser krävs det ett par reps innan han "hittar rätt". Jag varierar med att premacka och låta honom titta och nosa efter att vi har ställt upp, vilket ger väldigt bra resultat (Nosa? Varför då?). Premack rockar!

* Inte minst så har han nu gått på specialmat och glukosamin i några veckor, och fått rejäl massage. Hur mycket påverkar det? Ingen aning. Men han mår ju uppenbarligen bättre.


Det känns som att vi är på rätt köl igen! Snart blir det film på hur vi utvecklat lekövningarna sedan sist, sakta men säkert blir han bättre och bättre på att komma med prylar :)

 

 
 
Ingen bild

Ulrika

13 juli 2012 08:51

Hej Åsa
Jag följer ju din blogg och läser varje dag. Du har gett mig några tips angående min hund, en dobermann flicka. Kul att läsa att det går bra för dig. Drömmer oxå om att få gå kurs med Maria men jag bor ju i Hollland, så det är svårt att få ihop
Nu undrar jag bara
Vad är premacka?

Åsa

13 juli 2012 09:26

En utmärkt fråga! För mig är att "premacka" att använda sig av Premacks Princip mer medvetet än jag gör annars.
Förklaring: Premacks princip går ut på att beteenden som det är sannolikt att hunden utför förstärker beteenden som det är mindre sannolikt att hunden utför. Ex: det är sannolikt att hunden äter en köttbulle om den får möjlighet. Om jag har kontroll över köttbullarna så kan jag använda "äta kötbulle" som förstärkning för något mindre sannolikt, som "gå fot" tex, och då få MER av "gå fot". Vanlig träning helt enkelt.
Detta kan översättas på samtliga beteenden som hunden utför, de ligger liksom i en hierarki sinsemellan. För Valle är "titta på grejer" VÄLDIGT sannolikt. Genom att sätta kommando på tittandet så kan jag använda det som förstärkare för tex att sätta sig i utgångsposition. Hunden sätter sig = den får lov att titta på grejer. Precis samma sak som att använda godis eller leksak, bara med andra beteenden! Det är just när jag använder det med beteenden som inte är "typiska" i träning som jag säger "premacka".
Artikel: http://www.asashundar.se/articles.php?cat_id=9
Hoppas det blev lite klarare!

 
Lena G

Lena G

13 juli 2012 11:36

haha; "...beter sig allmänt som en Riktigt Ouppfostrad Hund. Jag kunde inte vara gladare!"
;0)

http://www.klickersmart.se

Åsa

13 juli 2012 13:23

Man måste nog känna oss för att fatta...;)

 
Ingen bild

Susanne

13 juli 2012 12:25

Låter ju helt fantastiskt :)

 
Ingen bild

Ulrika

13 juli 2012 21:41

Okej, intressant. Ska fundera lite på hur jag kan använda detta när jag tränar. Ulrika

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards