Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 14 juli 2012

blandgodis

Av Åsa - 14 juli 2012 23:45

Valle verkar vara på väg tillbaka till valpdagarnas energi och envishet...ikväll har vi kört fem korta pass, alla tilltjatade av en mycket institerande hund. Däremellan har jag agerat kampleksak. Jag tror att han har haft lite tråkigt innan jag kom hem :)

Inspirerad av dagens kurstema, signalkontroll och diskriminering, har jag påbörjat att han ska kunna skilja på höger och vänster endast på ord. Upplägget är enkelt, han är på station mittemot mig, och jag håller upp båda händerna och säger om han ska toucha höger eller vänster med nosen. Idag har vi klarat av höger separat, vänster separat, och påbörjat att hålla upp båda händerna. Han tänker...och tänker...och gör rätt! Kan ju vara slump, få se imorgon hur det utvecklas.
Vidare har vi tränat på ställande vid sidan från sitt på enbart ordsignal mixat med läggande, han väljer korrekt 9ggr av 10. Det lärde vi in i förrgår och det sitter!
Och så har jag testat en ny strategi med apporten. Han har fått ha den i två dagar, fri lek och tugg (jag var desperat), och ida testade jag samma lek som jag tidigare lärt in med leksaker. Kastade apporten (nära!), så fort han griper och vänder får han sin bytsignal JA! Och jag slänger hans leksak frestande i marken. Tidigare har han antingen tappat fart eller inte velat byta, men idag fungerade det! Ett litet steg, men ett på rätt håll :)

Det har känts bra att göra lite nyinlärning och träning på saker som vi faktiskt är duktiga på, istället för att mer eller mindre enbart träna det vi har svårt att få till. Bra för självförtroendet, för oss båda två tror jag.

Framför allt är jag glad över att ha en hund som hoppar när han hälsar, springer vilda kelpierace, flyger efter gässen på åkern (han hoppar HÖGT när han vill!) Och verkar må alldeles toppenbra!

 
 
Ingen bild

Katja

16 juli 2012 22:26

Heja Åsa!

Du är en fantastisk hundtränare, det vet jag för jag har varit på kurs för dig (som observatör) och du var GRYM!

Vad roligt att du redan ser att det vänder när det gäller engagemang hos Valle. Det där med att göra saker som man kan och känner sig duktig på är inte så dumt tror jag. Jag vet ju hur jag själv fungerar, jag blir ganska osäker om jag ska göra sådant jag inte är så jätteduktig på.

Den hunden jag tränar mest med är också så att hon blir väldigt osäker om hon inte fattar EXAKT vad hon förväntas göra. Att "sno" belöningen för henne när hon inte försöker "tillräckligt mycket" gör henne bara mer osäker nästa gång så där får man istället jobba väldigt uppmuntrande.

Det är jätteinspirerande att läsa din blogg. Fortsätt som du gör!

Åsa

17 juli 2012 07:48

Oj! Tack så mycket, nu blir jag glad hela dagen:)
Lycka till med din vovve, och ha en härlig dag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards