Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 25 juli 2012

Semesteräventyr

Av Åsa - 25 juli 2012 20:32

Semester, ljuva semester. Lata semester. Semester med fantastiskt sommarväder! Jag är slö och lapar sol som en salamander, enbart avbrutet av små äventyr ihop med maken eller dogsen.


Som i söndags, när hundarna släpptes ut som vanligt och hittar traktens RÄV på vår gödselstack...Full fart ut i hagen satte räven, ännu fullare fart satte Valle, kom ikapp den halvvägs och de båda tumlade runt innan den kom loss och drog. Ett sår på halsen blev resultatet för Valle.

Igår hittade vi räven, död, i traktorgaraget. Skabbräven. Igår hittade vi också uppkliade kala fläckar på båda hundarna...Typiskt, där gick gruppträning åt skogen för ett par veckor framåt.


I måndags (när dogsen inte kliade sig ännu och jag trodde att allt var frid och fröjd) tog vi en rejäl vandring runt Finjasjön. Packning och allt! Jag är inte den värsta friluftsmänniskan om man säger så, men det blir nog upprepning på dagstur med fikaväska!

       


Tisdag lämnades dogsen hemma, och mannen löste ut sin 40-års-present: ett fallskärmshopp!

 

Seriöst - det hade jag ALDRIG gjort!


Igår fick dogsen också behandling för skabben, och natten till idag var...påfrestande...

Jag tycker väldigt synd om Mårran. Men. Samtidigt MÅSTE hon hindras från att klia sönder sig! Tratt på båda dogsen mao. Valle tog det med ro, men klockan 2 trodde jag helt ärligt att Mårran skulle förlora förståndet. Av med tratten ett litet tag för att kunna klia under övervakning, sedan sov vi nere på soffan (svalare = kliar inte lika mycket).


Idag var jag alltså lite småseg, PERFEKT för att göra någon vi inte gjort på flera år: en tripp till stranden! Dogsen fick stanna hemma, och vi styrde mot Ribban där några sandiga och soliga timmar tillbringades. Sedan något som jag saknar sedan jag bodde i Malmö: fika på gågatan samtidigt som vi livligt (men inte högljutt!) diskuterar förbipasserande. De enkla nöjena är de bästa!


Så nu sitter vi här, jag och skabbhundarna (kliar det inte på mig också förresten? Nu när jag känner efter?), och förbereder för att titta på TV och sedan ta en kort promenad när det svalkat ner lite.


Livet är GOTT!


 
 
cornelia

cornelia

25 juli 2012 22:09

ÅÅÅhh! Vad fin hund du har!! Jag vill oxå ha en sån hund!!! :D <3

http://corneliasorenson.bloggplatsen.se

 
Jenny

Jenny

28 juli 2012 21:38

Åh vad läskigt! Hade blivit hur skraj som helst om mina vovvar fajtats med räv ;0) Tuff-Valle!!! Hoppas dom blir bättre så fort som möjligt. När Fjodde var ung hade man mkt kli-grejer och då satte jag fleece-skor på honom. Sydde enkla själv. Funkade kanon. Han kunde ju fortfarande klia men konsekvenserna blev ju inte så stora. Kanske kan vara nåt för Mårran om hon har det jobbigt.

http://fjodorochvixhen.wordpress.com

Åsa

29 juli 2012 21:01

Tack för tipset! Hon mår mycket bättre nu, men det ska jag komma ihåg till framtiden :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards