Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2012

Rutiner är bra, slentrian är dåligt!

Av Åsa - 18 oktober 2012 13:08

Alla mina hundar - och jag själv - verkar trivas bra med goda rutiner. Rutiner både för promenader, mattider, och annat som händer under dagen. Träningsrutiner i form av station, transporter, höja/sänka aktivitetsnivå, belöningsritualer, hur jag startar upp, rör fötterna i fria följet, momentrutiner. Jag vet att vissa hundar bygger upp altför höga förväntningar av tydliga rutiner, men ingen av mina har haft problem med det - tvärt om verkar de hitta en trygghet i att veta och kunna förutse vad som väntas av dem. Och JAG är trygg i att ha fasta rutiner, det är säkert en stor bidragande orsak!


Däremot får rutiner aldrig bli slentrian! Slentrian är rutiner som börjat mögla. Enligt det allvetande internet: "slentrian = mekanisk vana, gamla hjulspår, själlös rutin". Rutiner som inte tänks igenom, "bara blir", och leder till stagnation - inte till utveckling!

 

De senaste veckorna har jag och Valle fastnat lite i slentrian i en del av vår träning. Under ett par veckor har vi haft fokus på följande:


Fotgåendet (eftersom vi är med på Klickerkloks heelwork month). Mycket givande att träna, filma, se filmen, och få kommentarer från skickliga instruktörer. Ingen slentrian där inte!

Rutan. Vi har haft tre olika delar: fart, hitta rutan, och själva ställandet. Slentrianvarning - börjar fastna i "säkerhetstänk" istället för att utmana och komma vidare när det gäller fart och hitta rätt (som han faktiskt gör bra). Ställandet punkttränas i en runt-övning, som också tränar fart och att springa "platt" (utan höga skutt). Mer ställande, mer utmaningar!

Apportering. Här har vi fastnat rejält! I måndags - fantastiskt. Tisdag, onsdag, torsdag - fruktansvärt! Jag måste verkligen utvärdera mina olika övningar för att komma vidare. Inte slentrianmässigt köra SAMMA övningar i SAMMA ordning. Träningsuppehåll en vecka!

Fjärren. Har blivit någon sorts obsession - jag bara MÅSTE träna fjärren varje pass, trots att jag vet att det är ett moment som bör tränas sällan. Inte får jag någon progression heller, vi är fast i samma hjulspår. Träningsuppehåll tills vidare.

Och lite långa inkallningar. De fungerar bra, fin fart, bra ingångar (utan bodytarget!). Behöver inte tränas mer på ett tag.


Kanske inte så konstigt att träningen börjar kännas lite statisk och tråkig...Samma typ fyra saker, om och om igen, med ytterst små variationer.

 

Dags att bryta sig loss, tänka nytt, och göra nya saker! Nya projekt:

1. Miljöträning. Nya miljöer = leka, äta godis, grundfärdigheter.

2. Vittringen. Påbörjad, dags att lägga lite tid!

3. Hitta fler lek-apporterings-övningar (har ett par i bakfickan redan).

4. Grundövningar för engagemang, följa, och lämna leksak. Lekfullt, kravlöst.

5. Och jag vill sätta ihop ett freestyle-program och träna in det. Bara för att :)


Och eftersom jag känner att jag övertränar Valle (jag vill helt enkelt träna mer än han vill) behöver jag ett veckostrategi:

Måndag: Fartövningar

Tisdag: Trix/uthållighet/kedjor

Onsdag: Miljöträning, engagemang

Torsdag: Fysträning, extralång promenad, huvudet vilar

Fredag: Koncentration/diskrimination

Lördag: Tävlingsträning

Söndag: Vila

 

Så känns det som att jag brutit mig ut ur de gamla hjulspåren, och hittat en ny och roligare väg!


Avslutar med lite fotgående: det blir bättre och bättre!





 
 
Hanna & Kurt

Hanna & Kurt

20 oktober 2012 10:40

Tack för en mycket inspirerande och trevlig helg uppe hos Carro på HundID! Filtlekar är lösningen på nästan allt, tror jag:)!

http://www.doggie-zen.se

Åsa

20 oktober 2012 15:18

Tack själv! Filtlekar rockar :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards