Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2012

Trendspaning

Av Åsa - 21 oktober 2012 09:24

När det blir kallt och mörkt, då börjar mina vänner träna vittringsapportering. Och jag med! Det är helt enkelt ett perfekt moment att köra inomhus när hunden behöver aktivera hjärnan lite extra.


Efter att mina tidigare två hundar gjort slarvsylta av pinnarna (hur många kan man ta in i munnen på en och samma gång?) så har Valle knappt sett vittringspinnar tidigare. Känslan ska vara LUGN! Än så länge jobbar vi enbart med sortering = välja rätt pinne. Han har redan visat att plockepinn-känslan lurar precis under ytan, så det blir inte svårt att få fram när jag vill ha den. Han har också visat att han håller fint utan tugg, och att hans impuls är att lämna pinnen till mig - värdefull information som gör att jag känner mig trygg i att låta apporterings-delen vila än så länge.


Förkunskaper:

Frys i nostarget, först min hand, sedan post-it-lapp i min hand, sedan post-it-lapp på vägg och golv. Inte plocka, bara pressa nosen mot. Jag vill inte ha plock på fel pinne eller en hund som smakar sig fram.

Skogs-övning, jag har hållit en pinne, kastat den bland andra pinnar, och sett honom välja rätt pinne gång på gång (här har han fått plocka).


Detta är vårt fjärde pass med just pinnar, första utomhus. Jag vill att han

A. ska använda nosen, och

B. ska förstå att det är MIN pinne som ska markeras, inte vilken som helst. Övriga pinnar är ret-stickor.

Väljer han fel (sällan, men det händer) bara väntar jag och låter honom hitta rätt.

Har inte den blekaste om detta är den bästa strategin, men jag är nöjd med resultatet hittills så vi tutar och kör! Blir det tossigt får vi fixa det efterhand :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards