Kelpiestuds

Alla inlägg den 11 maj 2013

Av Åsa - 11 maj 2013 07:30

Jag har tillbringat en dag med bruksfolk, kelpienördar och mentalkunniga människor - Valle har gjort sitt MH ihop med kelpieklubben på Lomma Brukshundklubb! Som alltid när jag gör saker för första gången känner jag mig som att jag är en utomjording...tur att hundfolk alltid är trevliga och får en att känna sig som "en i gänget".


Jag började med att gå med och titta på de två hundarna innan oss. Jag har aldrig sett ett MH innan, och det var verkligen roligt och intressant att få följa med ett rutinerat gäng. Sedan var det Valles tur!



Efter att jag nigit fint mot testledaren var vi igång. Valle tyckte livet var kul men konstigt, ute i skogen, nya människor (som han brydde sig mindre om) och en karl som tar honom i kopplet och petar på honom? MATTE!!!

Men bitstocken var däremot rolig! Och komma in med den när man äntligen fått den? Alltså, skojar du? Den måste undersökas, dödas, och demonteras först!


1a. Kontakt, hälsning: Tar kontakt själv eller besvarar kontaktförsök

1b. samarbete: Följer med villigt, engagerar sig i testledaren

1c. hantering: Accepterar hantering

2a. Lek, leklust: Startar snabbt, leker aktivt

2b. Gripande: Griper direkt, hugger föremålet i farten

2c. Gripande och dragkamp: Griper, drar emot, men släpper och tar om



Filmen talar för sig själv...mycket jakt, ingen lust att fånga bytet. Som en vallhund ska vara, om jag har förstått det hela rätt.


3a. förföljande: startar med hög fart, målintiktad, bromsar in vid bytet

3b. Gripande: griper inte, nosar på bytet



Passivitet i denna sättningen har vi aldrig kört, jag antingen sitter hos honom eller har honom invid benen, eller ber honom pausa liggandes. Inga direkta överraskningar.


4. Aktivitet: Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitetshöjningar



Jag tyckte nästan synd om figgen...total diss efter att han konstaterat att det var en person! "Matte, kan inte vi leka istället?"


5a. Avståndslek, intresse: Intresserad, följer figuranten utan avbrott

5b. hot/agg: visar inga hotbeteenden

5c. nyfikenhet: går fram till den dolda, talande figuranten

5d. leklust: visar inget intresse

5e. samarbete: visar inget intresse



Valles starka hotbeteende var en överraskning för mig - han brukar vara en mes! Men jag ser också att så fort jag släpper på kopplet så backar han upp en smula och väntar på mitt stöd. Jag trodde faktiskt att han skulle fly, tuffare än jag ger honom cred för! Så fort han "känner igen" hur jag agerar släpper han hotet, det gillar jag också.


6a. Överraskning, rädsla: hukar sig och stannar

6b. hot/agg: visar flera hotbeteenden under längre tid

6c. nyfikenhet: går fram till overallen när föraren gått halva avståndet

6d. kvarstående rädsla: ingen tempoförändring eller undanmanöver

6e. kvarstående intresse: stannar upp, luktar på eller tittar på overallen vid minst två tillfällen



Skramlet gav inga överraskningar, jag har alltid upplevt honom som mer intresserad än rädd för ljud.


7a. Ljudkänslighet, rädsla: Gör undanmanöver utan att vända bort blicken

7b. nyfikenhet: Går fram till skramlet utan hjälp

7c. Kvarstående rädsla: Imgen tempoförändring eller undanmanöver

7d. Kvarstående intresse: Visar inget intresse



Spökena var heller ingen överraskning, personligen tycker jag att där är en tydlig skillnad jämfört med reaktionen på overallen - skallet är ljusare, kroppen lägre, och svansen mer aktiv. Men jag inser också att jag absolut kan vara färgad av vad jag "tror mig veta"!


8a. Spöken, hot/agg: visar flera hotbeteenden och någon attack

8b. Kontroll: kontrollerar och/eller handlar mot båda spökena under hela momentet

8c. rädsla: uppehåller sig vid eller framför föraren

8d. nyfikenhet: går fram till fig utan hjälp

8e. kontakttagande med fig i spökdräkt: intensivt kontaktbeteende med hopp och gnäll




Andra leken var den stora överraskningen att han faktiskt ville leka! Vid många tillfällen har han slutat leka helt när han blir stressad - så för mig var det ett tecken på att han hanterade situationerna väl. Starkare reaktion på skottet än väntat (som sagt - leken är det första han väljer bort i stress), mycket glad för att jag fick springa med honom istället! Jag ångrar att jag inte gick bort bakom busken där ljudet kom ifrån, men nöjd med att han var lugn under tillbakavägen och inte reagerade alls på efterföljande hunds skott när han satt i bilen.


9a. Lek2, leklust: startar snabbt, leker aktivt

9b. gripande: Griper direkt, hugger föremålet i farten

10. Skott: avtagande kontroller under lek/aktivitet, därefter oberörd



Och så slutkommentarerna.


Jag uppskattar verkligen att testledaren också tog sig tid att ge mig råd för framtiden baserat på vad han såg i Valle - det är ingen "skyldighet" utan något som han gjorde extra. Det är nyttigt med någon annans ögon på sin hund!


MH är definitivt inget jag skulle göra med vilken hund som helst, "bara för att se hur den reagerar". Det är nödvändigt för att få tävla bruksgrenarna, och jag upplever dessutom Valle som en stabil hund som inte skulle ta någon skada, men jag hade INTE gjort det med Mårran som tidigt visade både rädsla och skärpa, i tillägg med en stor vilja att "fixa själv". Man sätter trots allt hunden i situationer som är upplagda för att vara just skrämmande och svåra - men under kontrollerade former, men erfarna människor, för att kunna förutsäga reaktioner senare i livet och se vilka svagheter hos hunden man behöver jobba med. Och jag går därifrån lite klokare!







Ovido - Quiz & Flashcards