Kelpiestuds

Alla inlägg den 25 maj 2013

Av Åsa - 25 maj 2013 12:45

...en av dessa är min!

Av Åsa - 25 maj 2013 09:29

Planerade att anmäla dogsen till lite mer rally, för att testa fortsättningsklass (Mårran säger nemas problemas, men Valle kan mycket väl få för sig att äta upp åttans frestelser eller helt sonika lämna mig ensam på plan...). Väl inne på SBK tävling hittade jag istället Svalövs lilla trevliga lydnadstävling, den som gick så bra förra året! Och hux flux var båda anmälda dit istället.

Vilket ger mig tre veckor till att förbereda (jepp, jag börjar så långt innan!). Förra upplägget fungerade sådär med båda hundarna, nya idéer ska testas och utvärderas denna gången.


Började med en statuskoll:


Det känns som att cirkuslydnad och fokus på att HAN ska ta initiativet har gett resultat för Valle: fokuserad och fin med bra position i fria följet, bra transporter, bra läggande (rackarns bra faktiskt), satt stadigt och superfint tempo i inkallningen (bodyslammen är tillbaka i ingången däremot - meckar INTE med det just nu!), rutan är ett paradmoment när vi hittar rätt balans mellan tagga och tjuvstart, apporteringen var BÄST med galopp ut OCH GALOPP IN!!!, hoppet börjar vi snart ha tragglat igenom, och fjärren fungerade på fullt avstånd med bara en smula tveksamhet i skiftena.

Fokus för honom kommer fortsatt att ligga på att jobba med hög intensitet och utan koncentrationssläpp i cirkuskedjor, samt kedja hans starka moment/delmoment på samma sätt. Han kan momenten som sådana (de flesta iaf), det är allt annat som behöver falla på plats...


Madame har fått en stadig och fin linförighet som jag känner att jag litar på, bra läggande, fin (men långsam) inkallning, ställandet känns alltför osäkert fortfarande (ibland bra, ibland inte alls), apporteringen behöver tränas med andras apporter, och hoppet hoppas jag kunna stå över. Misstänker att Madame inte är helt 100 i kroppen - fick konstaterat lös patella v bak hos vet förra veckan, och tror att hon dessutom är stel i ryggen. Det är den främsta anledningen till att jag låter inkallningen vara som den är och inte tänker träna hoppet - viktigare att lägga fokus på de moment som har potential att verkligen fungera och hoppas att poängen räcker utan hopp.

Fokus för henne kommer att ligga på att kedja moment - jobba längre innan belöning utan att tappa fart och vilja. Funderar på att använda extern belöning i träningsväskan som slutbelöning - värt att lära in "bara för att"!


Det stora problemet med Valle är platsen...Utmanade idag - la honom bredvid Mårran (som är stensäker) och testade 3 minuter på 20 meter. Han fixar en minut, sedan står han. La om på avstånd (enligt min nya plan). Klarade 30 sekunder, sedan uppe igen. La om på avstånd (något mer motvillig reaktion från hans sida), berömde honom igenom de sista 1,5  inuterna och gick sedan in med bästa belöningen. Utvärdering klar.

Nej, jag tycker INTE att det är det bästa sättet att träna på, men det gav mig en del information om var vi står och hur jag ska lägga upp fortsättningen. Planen är att träna med myggsprayad hund (så han slipper bita efter myggen som landar på honom), långa platsliggningar med mig på nära avstånd, eller korta platsliggningar med mig på fullt avstånd. Jag tänker stödja honom med beröm på avstånd, en keep-going signal som efterhand måste tas bort. Undvika att gå in om han går upp, lägga om på avstånd. Undvika att han går upp öht genom att anpassa tiden - bygga trygghet och säkerhet i vad han ska göra. Växla med att träna med extern belöning som han får springa till på signal. Byta miljö - samma sak.

Utvärdering på nytt om tre veckor! Kommer INTE att lägga honom på tävlingen om inte något radikalt händer - den tar vi som en ren träning.


Känns roligt att vara på G med tävlingslydnaden igen! Ser fram emot att testa mina "nya" tankar och se vart det leder!


Ovido - Quiz & Flashcards