Kelpiestuds

Alla inlägg den 13 januari 2011

Av Åsa - 13 januari 2011 19:40

Jag och hundarna har börjat leka en ny lek - Match to sample!

Jag har varit sugen på att testa sedan jag såg Ken Ramirez video på sin underbara valp som överlycklig sprang och hämtade den leksaken som var likadan som den som Ken visade upp. Äntligen har jag fått tummen ur!


Målet är att hunden ska kunna välja rätt pryl av sex stycken olika (kända) beroende på vilken jag visar upp, och till slut också välja rätt mellan två okända prylar. Först då vet jag att den har förstått konceptet "välj en likadan som den jag visar". Det ska bli spännande att se om vi fixar det!


Första passet startade vi med två olika par: två reflexer och två vantar. Signalen "hämta" kan de sedan innan, så jag använder det ordet som "utlösare". Ca 10 minuter/hund.


1. Vi började med vantarna, de är vana att hämta mina vantar till mig. Jag höll upp den ena vanten, la den andra på golvet, och sa "hämta". Båda hundarna reagerade genom att ta den jag höll i handen...så klart...

2. Bort med signalen, frishejping av att ta den vanten som låg på golvet medans jag höll den andra i handen. Gick snabbt.

3. På med signalen igen. Jag vill ha en hund som väntar och tittar på vad jag håller i, INNAN den kaster sig för att hämta. Stimuluskontroll är inte Fröken Terriers starka sida...Nyttigt bara det! Mårran fattade mycket snabbare och gjorde en liten kedja.

4. Upprepa samma sak med reflexerna. Gick snabbare.

5. Nu la jag både reflexen och vanten på golvet, visade vanten. De första gångerna hjälpte jag till genom att titta på vanten och hålla foten på reflexen, så att det inte gick att plocka upp den. Fröken Terrier hade dragkamp...:)

6. Samma sak med reflexen. Nu började jag se en viss tankeverksamhet hos båda hundarna!

7. Jag bytte plats på reflexen och vanten mellan varje gång, men körde fortfarande flera reps med varje pryl. Om de valde fel fick de "leta sig rätt" och klick för det. Popsy har bråttom, bråttom och chansar vilt, Mårran är mer eftertänksam och väljer mer noggrant.


Andra passet, ca fem minuter/hund

1. Snabb repetition av alla stegen från den första passet, hundarna var på banan.

2. Började växla mer frekvent mellan att visa reflexen eller handsken. Varannan gång, eller max två gånger på samma, för att inte "fastna" i en. Bytte hela tiden plats på vanten och reflexen. Undvek att titta på någon av prylarna.

3. Började bryta Fröken Terrier när hon kastade sig hejdlöst på fel pryl. Tänka - välja, inte testa - byta.


Så status just nu är förvånansvärt bra på mycket kortare tid än jag trodde! Båda hundarna tittar, tänker, och väljer. Bra hjärngympa för pigga hundar :)

Ovido - Quiz & Flashcards