Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 19 maj 2013

ytterligheter

Av Åsa - 19 maj 2013 17:12

Helgen har ägnats åt tävlande, rallylydnad med båda dogsen båda dagarna. Spännande att se hur de skulle klara att prestera två dagar i rad - bättre, sämre, ingen skillnad?


Lördag, Burlöv: Strålande sol. Varmt...varmare...varmast...Lite fläktande gjorde livet uthärdligt.

Valle först. Han var stressad i bilen, och ville inte ta sin leksak när vi började värma - minnen från sist vi var här? Jag gav honom tid och en lång nosrunda, och började sedan med enkla följa-övningar belönat med godis och att få gå och nosa. Tre reps, sedan var nosandet ointressant. Älskar att jag har hittat en fungerande rutin för att "låsa upp" honom! Snart kunde vi leka som vanligt.

In på banan - några blicksläpp, en nos, ett missförstånd vid en skylt ("Tasstarget? Inte? OK.") och en koppelkontakt gav 95 poäng - personbästa och uppflytt. Mycket nöjd med att jag lyckades vända honom från stressad och berörd till avslappnad och glad!

Mårrans tur. Trots i stort sett ingen uppvärmning förutom första rastningen (som tog längre tid än vanligt - hon var också spänd och började med att inte ta godis) så var Mårran VARM och TRÖTT. Det kändes som att jag mentalt bar henne runt banan...men hon har en fantastisk kontakt och vilja att efterkomma, och hon kan skyltarna väldigt väl = 98 poäng! En nos och en bristande samarbete (jag glömde signalera vänster och gick in i henne).

Så vi slutade på delad andraplats, Mårran och jag, och Valle direkt efter på fjärde plats.


Idag, Malmö: Ösregn. Kallt. Väl arrangerat, men många sena strykningar och lååååångsamma hundar i regnet gjorde tiden oförutsägbar.

Valle först. Glad och pigg, gick snabbt in i arbetstanke trots regnet. Men ju blötare han blev ju mer slokade öronen...leksaken blev ointressant och lukterna i gräset lockade mer och mer. Jag gjorde nog slut på samtliga våra inlärda "öka-tempot - håll - fokus - signaler" inne på banan, men vi tog oss runt och det med en viftande svans! 82 poäng, där jag stod för sex minus pga mitt fotarbete (jag jobbar med hela kroppen när jag peppar honom) och ytterligare två minus på helhet för koppelkontakt (han totalfastnade vid två tillfällen och jag fick använda kopplet för att få "loss" honom. Resten var enpoängare: nos, sen reaktion, bristande samarbete. Helt OK lägstanivå!

Mårrans tur. Jag missbedömde tiden totalt, och tog ut henne alldeles för tidigt...hon var PÅ! Superglad, arbetsvillig! I en hel halvtimme (ovanligt för henne)! Sedan började hon krokna lite (inte undra på), lagom tills vi skulle in. Eftersom hon var blöt ville jag inte att hon skulle vara stilla och bli kall, därför blev hela väntetiden ett träningspass. Efterklokt borde jag satt henne i bilen igen. Vi tog oss runt och jag var nöjd med rundan. Lite förvånad över att jag bara fick 76 poäng, det kändes som en 90 poängare åtminstone? 10 poängs avdrag för synlig leksak (slarvigt! Jag använder inte ens leksak på henne!), 10 poängs avdrag för fel håll i en skylt. Typiskt...de där förarpoängen är SÅ irriterande! Men nu gör jag inte om det misstaget.


Två godkända resultat och två hundar uppflyttade till fortsättningsklass - och en del ny info med mig hem:

* Det går utmärkt att tävla två dagar i rad

* Valle och jag behöver träna mer i regn och bygga upp ett värde för blöta öron

* Mårran bryr sig inte ett skvatt om regn, men ska ha minimalt med uppvärmning

* Valles Back On Track-täcke sitter perfekt på Mårran

* Det är bra att ta på sig regnkläderna man har i bilen


Känner mig väldigt nöjd med mina fina dogs!

 

Genomblöta, men glada ändå!



 
 
Ingen bild

Jessica med Maya

19 maj 2013 18:44

Bra jobbat! Jag blir så glad av att läsa om hur du alltid ser det bästa i dina hundar :-)

 
Ingen bild

Britta

19 maj 2013 21:56

Stort GRATTIS till så fina resultat! Jag blir också så glad och inspirerad av att läsa om din träning med hundarna. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards