Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Match to Sample, töväder, och en glad Terrier

Av Åsa - 18 januari 2011 08:18

Vi har lekt en liten stund varje kväll, och jag kan väl bara konstatera att någon Ken Ramirez det är jag inte...;)

Den framgången som vi hade efter de första gångerna var nog bara ren tur. Nu har båda hundarna (och jag) väldigt roligt, de blir totalt slut av tankeverksamheten, men fattar konceptet? Låååångt kvar! Varför inte bara ta den som ligger närmast? Eller sin favorit? Den fungerade ju förra gången!


Jag har absolut ingen aning om bästa sättet att träna detta, men jag ser det så här: att ta vanten är ett beteende. Signalen för att ta vanten är att jag visar den andra vanten, och säger ordet (har visat sig vara viktigt för att undvika hundar som handlöst kastar sig efter närmaste pryl). Att ta eflexen är ett ANNAT beteende, som har en ANNAN signal (jag håller den andra reflexen i handen). Precis som när jag lärde in sitt-ligg-stå under marsch, tre olika beteenden i samma sättning med bara olika ord att lyssna efter, så tränar jag ett beteende i taget tills det sitter.


Min strategi just nu är alltså att sätta hunden (annars får jag garanterad tjuvstart), lägga båda föremålen framför hunden (den måste ha ett val), och jobba med signalkontroll på ett föremål i taget. Jobbar jag med vanten så är det bara vanten, som jag flyttar runt och tom gömmer litegrann. Nästa kväll byter vi till reflexen. Min förhoppning är att förr eller senare ramlar poletten ner, och de kopplar ihop det jag håller i handen med den de ska välja.

Jag trodde att det skulle bli alldeles för hög lyckandeprocent så här, att de snabbt skulle koppla att om vanten var rätt första gången så är det den som gäller, men icke! Lilla Fröken är terrier-envis "det SKA vara reflexen!" (när det har varit vanten de senaste 15 gångerna), Mårran är mer "men det var ju det vänstra föremålet alldeles nyss?"


Lite tankar som snurrar i huvudet:

Kanske skulle jag lägga föremålet vi jobbar med ihop med några neutrala föremål, istället för det andra föremålet vi jobbar med? Skulle det göra det enklare att förstå?

Bryta eller låta leta om de väljer fel? De första passen lät jag de leta vidare (fel val ledde bara till inget klick), men det verkade leda till "testa och lyssna efter klicket" och inte ett medvetet väljande. Nu bryter jag när de väljer fel och gör om från början. Vad är bäst? Ingen aning...

Hjälpa eller inte hjälpa? Jag kan ju styra deras val ganska enkelt genom att titta på rätt föremål. Ska jag göra det enklare att välja rätt och sedan ta bort den hjälpen, eller ska jag låta dem jobba igenom svårigheterna helt på egen hand?


Mycket experimenterande...Definitivt ett "vägen är roligare än målet"-projekt!


Annars töar det, här som i övriga sydsverige. Det är trevligt att kunna gå ut utan att pulsa eller halka!

  Mårran letar sorkar, som verkar tvingas upp av den vattensjuka marken. Än har hon inte fått någon, men det är bara en tidsfråga...   Ån är full av vatten! Jag är glad att här är ganska "självdränerat".   Islossning på lilla sjön

Mårran uppskattar att få soringa över "sitt" fält!

     

Och hästarna hittar lite gräs igen. Ja, matte är pjoskig som har täcke på...


Popsy gör mig lycklig genom att bli piggare och piggare för varje dag. Hon har gått från gammal hund med ont överallt till (nästan) unghund igen! Inte vet jag varför, jag bara tackar och tar emot.

           

 
 
josefine

josefine

18 januari 2011 14:47

HÄRLIGT att Popsy är så pigg och glad. Hon ser störtskön ut på bilderna=) Kram till er

http://kenzo2009.blogspot.com

 
Andrea

Andrea

18 januari 2011 20:34

När det gäller match-to-sample-träningen känner jag igen mig i varje och ord och alla funderingar och resonemang! Tror som du att bara köra på, traggla tills de begriper nåt (och det verkar ta tid...). En vante betyder hämta vanten osv. Har också övervägt att lägga ut flera föremål så att det kanske blir tydligare att det är ett visst föremål som vi letar efter. Jag bryter nu också när det blir fel. Det blir hela alltet från början då (sitta, titta, välj, plocka).
Bara till att jobba vidare! Hundarna verkar tycka det är skoj i alla fall, även om de inte har en aning om vad de pysslar med!

http://www.drean.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards