Kelpiestuds

Alla inlägg den 3 december 2010

Av Åsa - 3 december 2010 08:36

Får snart döpa om bloggen till Glada Grisen...:)


Popsy mår inte helt hundra, anden är pigg men kroppen påverkas mycket av kylan och föredrar att ligga i en uppvärmd korg och leka med Råttan eller en tuggis. Jag inser det snart är dax för "regnbågsbron", och försöker ge henne den bästa tiden jag kan. Är hon bortskämd? Det är bara förnamnet...


Mårran är glad och snötokig och tycker att grisarna är OERHÖRT spännande. Hon har nypt Piggy i trynet två gånger nu (taskmört!) så hon får sitta utanför när jag pysslar med grisarna. Stationsträning! Hon är med mig jämt när jag går runt bland djuren, och verkar få den mentala stimulans hon behöver. Ibland tränar vi lite "stallträning" på kvällen, men jag har ingen inspiration att träna hund.


Åter till grisarna!

Under gårdagens inkallningsträning fällde Piggy plötsligt upp öronen och ställde sig blickstilla. Jag studsade en äppelbit mot hennes tryne - ingen reaktion. OLA, HJÄLP!

Ola gick in och kände på henne (hon brukar ALDRIG acceptera att man rör vid henne), och konstaterade efter en stund: "Det blir inga smågrisar i vinter! Hon är brunstig, och står och väntar på galten..."

Där ser man! Uppenbarligen gör suggor med stark brunst sådär, de ställer sig helt orörliga i flera minuter. Lite ovanligare när där inte finns en galt inärheten, men Babe funderade över ett könsbyte så hon kanske räknades. Efter ca fem minuter skakade Piggy ner öronen, och blev sitt vanliga äppelstjälande lättretliga jag igen.

Inga dräktiga suggor alltså...får ringa till förre ägaren och se vad vi kan komma överens om, de är ju trots allt köpta som dräktiga. Jag väntar gärna till våren med smågrisar (känns elakt att släppa ut dem att simma i snön), så kanske är det till det bästa ändå.


Efter incidenten var träningsviljan hos grisarna helt bortblåst, de var upptagna med att gruffa med varandra, så jag tog min godisburk och gick in till Reo istället. Lilla Hästen behöver träna både på Ponny-zen och "ta fint"...Hela hans huvud blir fyllt av tanken på äppleäppleäppleäppleäpple och då missar han liksom helt att det är en hand inblandad som sträcker fram äpplet. Men, som alla djur så lär han sig snabbt vad som lönar sig, vad som inte lönar sig, och vad som får matte att lämna boxen helt. Han är söt när han stannar upp och faktiskt tänker :)


Jag är glad att jag har många djur omkring mig som tar bort en del av mina tankar från att jag under en period i vår bara kommer att ha en enda hund! Att hålla sig upptagen är bästa medicinen mot hjärtesorg.

Ovido - Quiz & Flashcards